Urodzony w 1796 r.
szkocki wynalazca, James Watt, określany często jako twórca
silnika parowego, był kluczową postacią rewolucji przemysłowej. W
rzeczywistości to nie Watt zbudował pierwszy silnik parowy.
Podobne urządzenie opisał Heron z Aleksandrii w I w., a w 1698 r.
Thomas Savery opatentował silnik parowy zastosowany do pompowania
wody. W 1712 r. Anglik Thomas Newcomen opatentował nieco ulepszoną
wersję tego silnika. Silnik Newcomena miał jednak tak niską
sprawność, że nadawał się tylko do wypompowywania wody z kopalń
węgla. Sam Watt zainteresował się silnikiem parowym w 1764 r., gdy
naprawiał maszynę Newcomena. Watt uczył się wyrobu mechanizmów
tylko jeden rok, ale miał wielki talent wynalazczy.
Udoskonalenia
wprowadzone przez niego do silnika Newcomena są tak istotne, że
słusznie należy uważać go za wynalazcę pierwszego
praktycznie użytecznego silnika parowego. Pierwszym wielkim
udoskonaleniem Watta, opatentowanym w 1769 r., było wprowadzenie
wydzielonej komory skraplania. Watt wpadł równiez na pomysł
założenia izolacji na cylinder parowy, a w 1782 r. wynalazł silnik
parowy o działaniu dwustronnym. Innowacje te, oraz szereg
mniejszych usprawnień, przyczyniły się do co najmniej
czterokrotnego zwiększenia sprawności silnika. W praktyce dopiero
ten wzrost sprawności zmieni pomysłowe, lecz niezbyt przydatne
urządzenie w maszynę o szerokim zastosowaniu w przemyśle. Watt
wynalazł również (w 1781 r.) zespół przekładni do zamiany ruchu
postępowo-zwrotnego na ruch obrotowy. Urządzenie to znacznie
zwiększyło zakres zastosowania silnika parowego. Watt wynalazł
także odśrodkowy regulator prędkości obrotowej (1788 r.), za
pomocą którego można było automatycznie regulować obroty
silnika, manometr (1790 r.), licznik, wskaźnik, zawór dławiący
oraz różne inne usprawnienia. Sam Watt nie miał głowy do
interesów, ale w 1775 r. wszedł w spółkę z Matthew Boultonem,
inżynierem i bardzo zdolnym przedsiębiorcą. W ciągu następnych
dwudziestu pięciu lat firma Watta i Boultona wyprodukowała wiele
silników parowych, a obaj partnerzy zostali bogatymi ludźmi.
Trudno przecenić znaczenie silnika parowego. To prawda, że jest
wiele innych wynalazków, które odegrały dużą rolę w rewolucji
przemysłowej; w okresie tym nastąpił ogromny postęp w budowie
maszyn górniczych, maszyn dla przemysłu metalurgicznego i
wielu innych urządzeń przemysłowych, Kilka wynalazków,
takich jak czółenko szybkobieżne (John Kay, 1733r,) czy przędzarka
wózkowa (James Hargreaves, l764r,), wyprzedziło nawet pomysły
Watta, wynalazki te sprowadzały się jednak do niewielkich ulepszeń
i żaden z nich oddzielnie nie miał decydującego znaczenia dla
rewolucji przemysłowej, Inaczej jest z silnikiem parowym, który
odegrał absolutnie kluczową rolę i bez którego rewolucja
przemysłowa miałaby zupełnie inny przebieg. Wcześniej, mimo że w
jakimś stopniu wykorzystywano wiatraki i energię wodną, głównym
źródłem energii były zawsze mięśnie ludzkie. Fakt ten bardzo
poważnie ograniczał zdolności produkcyjne przemysłu. Wynalazek
silnika parowego usunął to ograniczenie. Przemysł zyskał potężne
źródło energii, wskutek czego ogromnie wzrosła produkcja. Embargo
na ropę naftową z 1973 r. uświadomiło nam, jak poważnie brak
energii może ograniczać przemysł. To doświadczenie powinno nam,
choć trochę pomóc w zrozumieniu, jak wielkie znaczenie dla
rewolucji przemysłowej miały wynalazki Watta. Silnik parowy
był nie tylko źródłem energii dla fabryk, znalazł on również
zastosowanie w wielu innych ważnych dziedzinach. W 1783 r., markiz
de Jouffroy d'Abbans zastosował z powodzeniem silnik parowy do
napędu statku. W 1804 r., Richard Trevitruck zbudował pierwszą
lokomotywę parową. Te pierwsze próby nie zakończyły
się sukcesem handlowym, ale w ciągu kilku dziesięcioleci statek
parowy i kolej zrewolucjonizowały transport lądowy i
wodny. Rewolucja przemysłowa przebiegała mniej więcej w tym samym
czasie, co rewolucja francuska i amerykańska. Chociaż w owym
okresie mogło nie wydawać się to tak oczywiste, obecnie możemy
stwierdzić, że rewolucja przemysłowa wywarła dużo
większy wpływ na codzienne życie ludzkie niż któraś z tych
ważnych rewolucji politycznych. I dlatego James Watt jest
jednym z tych ludzi, którzy wywarli zasadniczy wpływ na
historię. Był jednym z tych ludzi, którym naprawdę się powiodło.
Zmarł dopiero w wieku 83 lat (1819 r.) i został pochowany z
najwyższymi honorami na cmentarzu w Westminsterze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz